Om mensen in de stad meer met elkaar te verbinden en de stad meer te betrekken bij het te voeren beleid organiseert de gemeente Almere steeds vaker allerlei participatie activiteiten waarbij bewoners, ondernemers en andere betrokkenen gevraagd wordt mee te denken, hun mening te geven of zelfs (mee) te beslissen. Het lukt de gemeente Almere nog niet om op die bijeenkomsten een goede afspiegeling van de samenleving te krijgen. Daarom is de gemeente via CityChallenges.nl op zoek gegaan naar ideeën voor het vraagstuk: ‘Hoe zorgen we voor een diverse opkomst bij bijeenkomsten voor inwoners?’
Hieronder lees je de uitslag en vind je de winnende concepten!
85 inzendingen
"Maar liefst 85 mensen uit heel het land, waaronder ook een aantal Almeerders, namen de moeite hun idee bij ons in te dienen. Wij waren enorm verrast door dit hoge aantal voor deze - toch best ingewikkelde - vraag! Er zit een enorme verscheidenheid bij de inzendingen en we zullen zeker met een aantal ideeën aan de slag gaan.
De jury
De jury bestond uit vijf personen. Naast een ambtenaar van de gemeente Almere en de verantwoordelijke wethouder hebben we drie inwoners van Almere bereid gevonden in de jury plaats te nemen.
De winnaars!
Bij deze Challenge zijn vijf winnaars uit de bus gekomen. Hieronder staan in het kort hun ideeën en de motivatie waarom wij hen als winnaars hebben gekozen!
Nummer 5
Op de vijfde plek is geëindigd 'KinderMotieMarkt' van Sascha Vonk en Maryse Leloup. Eigenlijk voldoet dit idee niet helemaal aan de opdracht, omdat het om kinderen gaat, maar we vonden dit idee zo leuk dat we het toch een prijs willen geven. Ook worden leerkrachten, ouders en studenten betrokken, waardoor de doelgroep wordt verbreed. Het is een concept waarin kinderen (doelgroep 8-11) op school wordt verteld over de gemeente en de lokale politiek. Het eindigt met de Kindermotiemarkt. Hier kunnen kinderen hun ideeën voor de stad presenteren aan gemeenteraadsleden.
Download het hele concept 'KinderMotieMarkt'
Nummer 4
Op de vierde plaats is geëindigd 'Het gesprek komt naar je toe toe toeee!' van Kristiina Ranta. Dit idee maakt slim gebruik van de IJscoman die toch al door de wijken rijdt. De IJscoman kan informatie verspreiden en eventueel een korte vraag aan zijn klanten stellen. Heel creatief idee! Wij hopen wel dat de IJscoman in de winter misschien op pad wil met warme chocolademelk.
Download het hele concept 'Het gesprek komt naar je toe toe toeee!'
Nummer 3
Op de derde plek het idee met de titel 'Never waste a good… moment to look at your neighbors' van Yvonne Rouwhorst. In de gemeente Gent maken ze gebruik van een ‘Burgerkabinet’ dat geloot wordt uit mensen die zich kandidaat hebben gesteld. Het meest originele hieraan vond de jury dat bij de loting voor het kabinet de kandidaten in potjes worden gestopt op kenmerken (bijvoorbeeld leeftijd, opleidingsniveau, afkomst, geslacht etc.). Op deze manier zorg je ervoor dat het Burgerkabinet een goede afspiegeling van de samenleving is.
Download het hele concept 'Never waste a good ...'
Nummer 2
De tweede plaats is voor de ‘Babbelbox’, wederom van Kristiina Ranta. Het programma Man bijt hond gebruikte de babbelbox om persoonlijke vragen te stellen aan mensen, meestal ergens in een winkelcentrum. Je kunt de babbelbox overal neerzetten met een vraag die de gemeente voor bewoners heeft. Mensen kunnen vervolgens hun antwoord opnemen. Dit idee is haalbaar en laagdrempelig en voor heel diverse vragen inzetbaar. De zuil van de babbelbox kan gebruikt worden om achtergrondinformatie over de vraag op te zetten.
Download het hele concept 'Babbelbox'
Nummer 1
En de winnaar is……… ‘Ideeën tappen tijdens de boodschappen' van Ruben Spelier en Dian van Erp!!! Dit idee maakt slim gebruik van de supermarkt. Bijna iedereen komt in de supermarkt. Al onze doelgroepen zijn daar dus te vinden. Je kunt een stempilaar neerzetten naast de fruitweegschaal of mensen een vraag stellen voor ze de supermarkt binnen gaan die ze na het afrekenen kunnen beantwoorden. En zo bevat dit top-idee nog meer manieren om mensen te bevragen in de supermarkt. Bijkomend voordeel is ook nog dat mensen meestal boodschappen doen in hun eigen wijk. Het wijkgerichte valt dus ook heel goed binnen dit idee.
Download het hele concept 'Ideeën tappen tijdens de boodschappen'
Hoe nu verder
Alle 85 ingezonden ideeën worden gedeeld in de gemeentelijke organisatie. De winnaars zullen extra in de spotlight worden gezet. We willen sowieso alle winnende ideeën, mogelijk in een wat aangepaste versie, uitproberen.
Tot slot bedanken wij alle inzenders die tijd hebben gestoken in het meedenken aan een oplossing voor dit vraagstuk!"