Hoe zorgen we voor meer ‘jonge’ vrijwilligers?

Er zijn vele vrijwilligers die in Ridderkerk het verschil maken voor anderen in de gemeente. Als gemeente zijn we trots op deze vrijwilligers en de vele initiatieven van de inwoners van Ridderkerk. Daarom reiken wij ook elk jaar twee vrijwilligersprijzen uit, de Jaap van de Graafprijs en de groepsprijs voor vrijwilligers. Vrijwilligers verdienen het immers om in het zonnetje gezet te worden!
 

Van deze Ridderkerkers die zich in hun vrije tijd inzetten voor de gemeente en haar inwoners, zijn de meesten ouder dan 50 jaar. We koesteren die inzet, en willen dat graag behouden. Tegelijkertijd zien we ook graag dat er meer twintigers en dertigers vrijwilligerswerk gaan doen! Maar hoe kunnen we dat op een goede manier promoten en hoe zorgen we ervoor dat deze groep zich ook daadwerkelijk gaat aanmelden voor vrijwilligerswerk?
 

Waarom zijn er binnen deze groep van twintigers en dertigers minder vrijwilligers? Is dat omdat zij druk zijn met het opbouwen van een carrière, of het starten van een gezin? Of voelt deze jongere doelgroep zich minder aangesproken tot het doen van vrijwilligerswerk? En komt dat dan door de aard van het werk, of omdat men niet goed op de hoogte is van de mogelijkheden die er zijn? 


Wat de reden ook is, als gemeente zijn we op zoek naar manieren om barrières rondom vrijwilligerswerk voor twintigers en dertigers weg te nemen. We zoeken concepten die, in aanvulling op bestaande netwerken en kanalen, meer mensen onder de 40 warm maken voor vrijwilligerswerk! Het maakt daarbij niet uit of dit voor de sportvereniging, buurtvereniging, activiteiten in de wijk of initiatieven in de straat is. Het doel is om onze bloeiende vrijwilligerscultuur verder te verrijken en daarmee ook bestendig te maken voor de toekomst!


Wat is er te winnen?

 

Het totale prijzengeld is €3.000,- en wordt verdeeld onder de beste 5 inzendingen. De verdeling is als volgt:

  • 1e prijs € 1.250,-*
  • 2e prijs € 750,-*
  • 3e prijs € 500,-*
  • 4e prijs € 250,-*
  • 5e prijs € 250,-*
 

*De genoemde bedragen zijn netto bedragen, vrij te besteden en staan los van eventuele uitvoering van de ideeën of het realiseren van een pilot en zal gegarandeerd worden uitgekeerd.

 

€12.000,- realisatiebudget

Naast het prijzengeld is er ook nog een realisatiebudget van €12.000,- voor het opzetten/realiseren van een pilot. Zie de voorwaarden!

 

Good to know

  • Lees de volledige opdrachtomschrijving en de voorwaarden zorgvuldig voordat je start met het uitwerken van je concept.
  • Meerdere inzendingen per persoon/team zijn toegestaan! 
  • Deelname staat open voor iedereen, m.u.v. medewerkers van de gemeente Ridderkerk.
  • Lees hier 10 tips voor het bedenken van innovatieve ideeën.

Juryrapport

29 mei 2018

De gemeente Ridderkerk heeft deze challenge uitgeschreven met als doel nieuwe en frisse ideeën op te halen om meer jonge vrijwilligers aan te trekken. En met jong bedoelen we mensen onder de 40 jaar, dus een vrij ruime doelgroep... 

Ook bij de gemeente merken we namelijk dat vrijwilligerswerk een nieuwe instroom nodig heeft. Het verenigingsleven draait voor een groot deel op de ‘oudere’ vrijwilligers. Maar wat haalt jongere vrijwilligers dan over de streep om vrijwilligerswerk te gaan doen? 

Met deze challenge wil de gemeente ook graag invulling geven aan het ‘Right to Challenge’. Samen met de samenleving dingen voor de samenleving realiseren. En wat ons extra aansprak in het idee van een challenge was het wedstrijdelement.


De inzendingen
De jury was positief verrast over de vele originele ideeën! Sommige waren kort en kernachtig, andere heel uitgebreid en creatief. Wat vooral opviel was dat veel ideeën vooral lekker eigentijds waren. Enkele inzendingen haakten in op het thema ‘ridder’. Die link kon de jury zeer zeker waarderen. Wat verder opviel is dat er aardig wat ideeën zijn ingezonden in de vorm van een app. 


Jurybijeenkomst
De jury bestond uit: (voormalig) wethouder Wmo/ Welzijn, wijkregisseurs, mensen van het wijkteam en beleidsadviseurs.
Het was behoorlijk moeilijk om een keuze te maken. Er zaten bijvoorbeeld ideeën bij die heel goed waren, maar waarvan we dachten dat ze niet zo goed pasten of zouden landen binnen de Ridderkerkse samenleving. Ook zagen we ideeën die op elkaar leken, en ook allebei leuk waren. In dat geval moesten we er één van de twee kiezen. 
Ook zijn er ideeën ingezonden die we zelf in een eerder stadium al hebben uitgevoerd. Bijvoorbeeld een marktplaats of een digitaal platform om vraag en aanbod samen te brengen. 


De winnaars!
Op de eerste plaats: ‘Scan2Connect’, een concept van Mitch Karsten.
Pins zoals in Google Maps in het straatbeeld neerzetten op locaties waar vrijwilligers nodig zijn. Met een QR-code kom je bij de vrijwilligersvacature uit. De data komt uit de database van Connect2Act. De jury vond het idee eigentijds en eenvoudig uit te voeren.

Op de tweede plaats staat ‘YouTubers doen vrijwilligerswerk’, van Mila Duterloo.
Het idee is dat YouTubers vrijwilligerswerk gaan promoten. Populaire YouTube vloggers doen vrijwilligerswerk en maken hier een video over. Door hun populariteit zullen meer jongeren hen volgen en zich ook als vrijwilliger inzetten. Wat de jury erg aansprak is dat de kinderboerderij in dit concept verwerkt zit. De jury denkt dat dit met name de jongste jongeren erg zal aanspreken.

‘The Knights’ van Jeroen Veldman staat op de derde plek.
Het idee van Jeroen is een 8-delige online serie door en voor jongeren uit Ridderkerk. Met deze serie wordt in beeld gebracht wat het vrijwilligerswerk inhoudt en hoe het door de huidige jongeren wordt ingevuld. Door deze serie online goed te promoten bereik je de doelgroep.
Dit idee is goed te combineren met het idee van de vloggers.

Op de vierde plaats staat ‘Win-Win’ van Samantha van Meurs
Samantha wil vrijwilligerswerk laten zien als een win-winsituatie, aan alle kanten. Daaromheen wordt een mooie en aansprekende promotiecampagne opgezet. Dit concept is degelijk uitgewerkt en mooi opgemaakt. En natuurlijk inhoudelijk ook erg goed…

De vijfde plaats is voor ‘Maak het mogelijk’ van Robbie ’t Jong
Dit concept is een campagne die zichtbaar maakt wat er niet doorgaat aan activiteiten als er geen vrijwilligers zijn. Daarnaast is het een matchplatform om makkelijker vrijwilligerswerk te vinden, een soort marktplaats.
Vooral het eerste gedeelte vonden we erg origineel. Het tweede onderdeel hebben we eigenlijk al, en daarom staat dit idee op de vijfde plaats. De jury vond het extra leuk dat dit idee van een Ridderkerker kwam.

De komende tijd willen we ook echt aan de slag met deze ideeën! We hopen ze uit gaan voeren!
De gemeente bedankt alle inzenders hartelijk voor de tijd en moeite die hierin is gestoken!

Challenge info

000000
Dagen Uur Minuten

Deadline: 15 april 2018
Status: Uitslag bekend
Prijzen(geld): €15.000,-

Share challenge

32 shares

Challenges

Alle challenges